Warsztaty Google News Lab, czyli jak Internet pomaga dziennikarzom
17 października 2018W poniedziałek, 15 października 2018 r. o godz. 10:00 w Instytucie Dziennikarstwa i Informacji UJK odbyły się warsztaty Google News Lab, prowadzone przez Daniela Rząsę, dziennikarza i wykładowcę Google. W spotkaniu wzięli udział studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej.
Na wstępie Daniel Rząsa przedstawił swoją dotychczasową karierę i zaznaczył, że obecnie współdziała w zespole Google News Lab. Zespół ten współpracuje z dziennikarzami i przedsiębiorcami na całym świecie, wspomagając rozwój mediów. W związku z tym prelegent zajmuje się prowadzeniem warsztatów z wykorzystania narzędzi internetowych w pracy dziennikarskiej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Po opisaniu swojej działalności, omówił zagadnienia, których miało dotyczyć spotkanie. Od początku nawiązał bardzo dobry kontakt ze studentami, nakłaniając ich do wspólnej rozmowy. Na pytanie, co chcielibyście robić w przyszłości, większość żaków przyznała, że chce iść w kierunku public relations, a tylko niewielki odsetek preferował tradycyjne dziennikarstwo. Zwracając się do młodych ludzi, prelegent zachęcał do realizowania się zawodowo już podczas studiów: – Budujcie swoje portfolio, aby pokazać je z dumą pracodawcom.
Studenci mogli posłuchać historii i ciekawostek związanych z firmą Google. Popularna na całym świecie wyszukiwarka Google powstała w 1998r. Początkowo można było wysłać do Google sms z pytaniem, po czym otrzymywano informację zwrotną. Obecnie wystarczy tylko dostęp do Internetu.
Oprócz tego na warsztatach można było zgłębić wiedzę dotyczącą przeglądarki internetowej. Prowadzący szczegółowo omawiał każde narzędzie Google. Nie zabrakło wskazówek, jak znaleźć daną stronę internetową czy pewne informacje, które zostały usunięte, na czym polega pisanie głosowe, jak może pomóc uczniom Google Scholar, do czego przydaje się weryfikacja zdjęć w Grafice Google. Spora część wykładu była poświęcona zagadnieniu fake news, czyli fałszywym informacjom publikowanym w mediach, najczęściej w Internecie. Odróżnienie prawdziwych informacji od fake jest bardzo istotne w pracy dziennikarza. Studenci mogli wykazać się własnymi umiejętnościami w czasie ćwiczeń. Jedno z nich polegało na znalezieniu w Internecie nazwy mostu pokazanego na slajdzie, przy użyciu odwróconej wyszukiwarki zdjęć.
Gość instytutu zaznajomił również adeptów dziennikarstwa z narzędziami niezbędnymi do tworzenia map:
- Google My Maps, gdzie można oznaczać na mapie świata trasy czy obszary lub miejsca, które się odwiedziło;
- Google Street View, za pomocą którego można obejrzeć nawet najdalsze zakątki świata bez wychodzenia z domu, zarówno obecnie jak i w dawnych latach;
- Google Earth, z którego można pobrać zdjęcia satelitarne różnych miejsc, w sytuacjach gdy wykonanie zdjęcia jest niemożliwe;
- Google Earth Pro, gdzie wykonywane są zdjęcia 3D.
Ostatnim omawianym zagadnieniem była aplikacja Google Trends. Jest to innowacyjne narzędzie śledzące trendy w wyszukiwaniu informacji w Google. Pokazuje jak dane hasło jest popularne w określonym czasie w wynikach wyszukiwania. Na przykładzie zbliżających się wyborów samorządowych uczestnicy warsztatów wspólnie z prowadzącym interpretowali obecne trendy w wyszukiwarce Google.
Na zakończenie Daniel Rząsa poinformował o dostępnych pod adresem: g.co/newstraining darmowych kursach związanych z platformą Google i YouTube, pomagających pracownikom mediów w codziennej pracy.
Dzięki warsztatom Google News Lab studenci mogli dowiedzieć się o wielu ciekawych narzędziach, które przydadzą im się nie tylko w pracy dziennikarza, ale także w życiu codziennym.
Ewa Błońska